Főoldal / Blog / Amit a hajópadló és a svédpadló közti különbségekről tudni kell

Amit a hajópadló és a svédpadló közti különbségekről tudni kell

  

Hajópadló, svédpadló? Van egyáltalán különbség?

A hajópadló karakterében rendkívül hasonló a svédpadlóhoz, ugyanakkor számos apróságnak vélhető, mégis jellegzetes és fontos különbség van köztük. Különösen igaz ez, ha a minőségi svédpadlókkal hasonlítjuk össze ezt a burkolattípust. Sokan nem is ismerik a két külön kategóriát, ezért azt gondolják, hogy minden hajópadló, ami hosszú, egyenes és egymás mellé fektetett lapokból áll. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ez a két hagyományos típusú melegburkolat mind anyaghasználatban, minőségben és mérettartományban is megkülönböztetendő. Éppen ezért összegyűjtöttük a legfontosabb információkat, amiket a hajópadlóról tervezés előtt tudni kell ahhoz, hogy a számunkra legmegfelelőbb fapadlót választhassuk.

  

A hajópadló alapanyaga

A hajópadló a piacon megtalálható talán egyik legolcsóbb tömörfa burkolat. Árelőnye nem csak olcsó, jellemzően fenyőfa alapanyagának köszönhető, hanem annak is, hogy lerakását vásárlói rendszerint saját kezűleg végzik el. Ezen felül egyes hajópadló típusok esetében megkülönböztetnek minőségi A, B és C osztályokat, melyek szintén befolyásolják a padló négyzetméterárát.

  

A hajópadló minőségi osztályozása

Az A minősítéssel rendelkező hajópadló fenyő faanyaga a legjobb minőséget képviseli, míg a B és C kategóriák alsóbb minőségi osztályokba tartoznak. Bár a fa szilárdsága az egyes kategóriákban megegyezik, a B és különösen a C osztályzást kapott faanyagban repedések, elszíneződések, akár még rovarkárért hajópadlószálak is lehetnek. Utóbbi C kategóriát sokszor csupán olyan helyekre javasolják, ahol nem látható a padló felülete.

   

A svédpadló tölgyfa alapanyagának előnye a hajópadlóéval szemben

A fentiekkel szemben a minőségi svédpadló minden esetben kiváló, válogatott keményfa alapanyagból készül, ahol a mintázat szortírozása csupán a különböző esztétikai igények kielégítése érdekében történik. Az Edelholz svédpadlói emellett ráadásul 100%-ban tudatos, magyar erdőgazdálkodásból származó tölgyfából készülnek, amelyek amellett, hogy életre szóló megoldást nyújtanak ügyfeleinknek, környezetbarát választásnak is bizonyulnak.

EDELHOLZ Hajopadlo vagy svedpadlo_1

A hajópadló jellemző anyagvastagsága

A hajópadló anyagvastagságát tekintve már 18 mm-től elérhető, de a leggyakoribb, hogy 19-20 mm-es vastagságban készül. Bizonyos cégeknél elérhető ennél jóval vastagabb, 24mm-es verzió is, amely esetében komolyan figyelnünk kell az aljzat kialakítására, hiszen napjainkban, különösen az új építésű ingatlanok esetében sokkal inkább a vékony kialakítású melegburkolatokra van szükség. A hajópadlólapok szélességi tartománya jellemzően 110 és 170 mm között mozog, amiből a leggyakoribb típus a 140 mm széles. Ilyen tekintetben van némi hasonlóság a svédpadlóval, különösen az alsóbb tartományokban, hiszen az EDELHOLZ kínálatában megtalálható padlótípusok 125 mm-től 240 mm -es szélességig választhatók.

  

A hajópadlókra jellemző hosszú, keskeny kialakítás

A hajópadló egyik legjellegzetesebb tulajdonsága a padlószálak hosszúsága. Szinte minden gyártónál és forgalmazónál 4 m hosszú lapokat vásárolhatunk, ami mutatós, mégis számos nehézséget okozhat a lerakásnál. Éppen ezért az EDELHOLZ minőségi svédpadlói maximum 290 cm-es hosszúságban készülnek, de a standard ajánlott hosszúság a 230 és 240 cm, a könnyebb és precízebb lehelyezés és a kifinomultabb kiosztási rend érdekében.

  

A hajópadló felületi kidolgozásai

A hajópadló lapjainak felülete jellemzően egyenesre gyalult, sima, kezeletlen fafelület. Játékosságát csupán a természetes fenyőfa erezetének és ághelyeinek mintázat adja. Ennek előnye, hogy jól takarítható, hátránya viszont, hogy nem kínál variációs lehetőségeket, amelyek gazdagíthatnák az enteriőrt, továbbá nehezen alkalmazható bizonyos stílusjegyek mellett. Így a hajópadló felületi kidolgozását tekintve is alul marad a minőségi svédpadlóval szemben.

  

A svédpadlók felületi kidolgozásai a hajópadlóval szemben

Az EDELHOLZ svédpadló kínálatában számos felületi kidolgozás megtalálható. Ezt nem csupán a sokéves hagyományokra visszatekintő szaktudásunk és gyártástechnológiánk teszi lehetővé, hanem az is, hogy az EDELHOLZ által gyártott minőségi svédpadlók kizárólag kiváló minőségű magyar tölgyből vagy igény esetén kőrisből készülnek.
A hajópadló felületi kidolgozásának másik hátránya a svédpadlóval szemben, hogy a legtöbb forgalmazó és gyártó csupán natúr kivitelben vagy egy-két színvariációban készíti hajópadlóit, így lehetőségeink igencsak kötöttek hajópadló választása esetén. Különösen, ha belegondolunk, hogy az EDELHOLZ kínálatából közel 220 különböző kivitelből választhatunk tömörfa padlót.

EDELHOLZ Hajopadlo vagy svedpadlo_2

A hajópadló hátrányai padlófűtés esetén

A hajópadlók a keményfa svédpadlókkal ellentétben hagyományosan tömör fenyőfából készülnek. A legelterjedtebb alapanyagul szolgáló fafajok a lucfenyő, borovi fenyő és a vörös fenyő.
Nézzük milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a hajópadlóhoz használt fafajtának. A fenyő a puha fafajták kategóriájába tartozik, amely karakteréből adódóan könnyebben kopik, viszont rendkívül jó hőszigetelő tulajdonságokkal bír, ezért is alkalmazzák nyílászárók készítésénél. Ennek a tulajdonságnak köszönhetően hőérzetünk mindig kellemes lesz, ha hajópadlót választunk otthonunkba. Azonban, ha padlófűtésre szeretnénk fektetni a lapokat, nem jó választás ez a burkolat típus. Ennek oka az alapanyagként felhasznált fenyőfa jó hőszigetelő tulajdonsága. Hiszen a fenyő nem csak a hideget tartja kint, hanem a padlófűtés melegét is maga alá zárja majd az ebből készült hajópadló.

  

Miért válasszunk padlófűtés esetén keményfa padlót hajópadló helyett?

Azoknak, akik ezt a fűtés típust választják mindenképp a rétegelt, keményfából készült EDELHOLZ svédpadlót, vagy a faparkettát ajánljuk. Ezek mindegyike, készüljön tölgy vagy igény szerint kőrisfából, rendkívül jó hővezető tulajdonsággal rendelkezik, a hajópadló kifejezetten szigetelő fenyőfa alapanyagával szemben. Legyen szó Triplex vagy Duplex verzióban készült svédpadlóról, a padlófűtés melegét kiválóan fogja közvetíteni számunkra.

  

A fózolás fontossága a hajópadló lerakásánál

A fózolás a padlólapok felső éleinek két oldalon való 45 fokos levágása. Ezáltal az egyes lapok közt kis hézagok keletkeznek, amelyek vizuálisan is szétválasztják egymástól a padlólapokat. Emellett az esztétikai funkció mellett, védelmezik a padlót, hiszen kevésbé válnak az élek sérülékennyé, ami különösen fontos, ha a puha fából készült hajópadlót saját kezűleg szeretnénk majd lerakni. A kétoldalon való fózolás mellett jellemző még a négy oldalú fózolás is, amelyet azonban a hajópadló esetében nem igen alkalmaznak. Ennek oka, hogy a négyméteres laphosszból szinte egész biztosan vágnunk kell majd a lerakásnál.

  

Mikor válasszunk hajópadlót és mikor svédpadlót?

Összességében a hajópadló kiváló megoldás lehet, ha gyors, egyszerű és homogén felületet szeretnénk létrehozni, emellett pedig nem riadunk vissza a saját kezűleg elkészített megoldásoktól. Ha azonban hosszútávú megoldást, és magas esztétikai minőséget képviselő fapadlót szeretnénk lerakni otthununkba a hajópadló kínálta egyszerű kiosztású felülethez hasonlóan, akkor a minőségi svédpadló számunkra a legjobb megoldás. Ez utóbbi ugyan szakértő lerakását igényli, mégis a kemény tölgy, vagy igény esetén kőrisfa tartóssága, illetve az elérhető kész felületkezelt variációk, hosszú távon praktikusabb és esztétikailag különlegesebb megoldást nyújtanak. Végül pedig ne feledkezzünk meg róla, hogy ha padlófűtést tervezünk otthonunkba, csak keményfából készült padlóval borítsuk járófelületeinket.

EDELHOLZ Hajopadlo vagy svedpadlo_3

Katalógus letöltése

Katalógus letöltése

Padló, parketta kiszállítás az alábbi megyékbe: Bács-Kiskun – Kecskemét, Baranya – Pécs, Békés – Békéscsaba, Borsod-Abaúj-Zemplén – Miskolc, Csongrád-Csanád – Szeged, Fejér – Székesfehérvár, Győr-Moson-Sopron – Győr, Hajdú-Bihar – Debrecen, Heves – Eger, Jász-Nagykun-Szolnok – Szolnok, Komárom-Esztergom – Tatabánya, Nógrád - Salgótarján, Pest – Budapest, Somogy – Kaposvár, Szabolcs-Szatmár-Bereg – Nyíregyháza, Tolna – Szekszárd, Vas – Szombathely, Veszprém – Veszprém, Zala - Zalaegerszeg